We mogen blijven geloven in herstel
Tijdens de vaststelling van het jaarverslag 2020 hield niemand het voor mogelijk dat de coronapandemie het werk van Gevangenenzorg Nederland (hierna GNd) nog zo zou bepalen. Toch zijn de medewerkers en de vele vrijwilligers in staat gebleken om onder deze omstandigheden het werk voortgang te laten hebben. Hieronder legt de Raad van Toezicht verantwoording af van zijn activiteiten.
Taken en werkwijze Raad van Toezicht
De Raad van Toezicht houdt toezicht op de directeur-bestuurder en het vastgestelde beleid. Daarnaast heeft de Raad van Toezicht een klankbordfunctie voor de directeur-bestuurder. De bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de Raad van Toezicht en van de directeur-bestuurder zijn vastgelegd in de statuten en het reglement. Met onze interne toezichtkaders willen we duidelijkheid geven ten behoeve van iedereen die betrokken is bij (de financiering van) de activiteiten van GNd. Ik noem de overheid, charitatieve fondsen en kerkelijke gemeenten, bedrijven en particulieren uit ‘de achterban’.
Commissies
De Raad van Toezicht kent twee permanente adviescommissies: de auditcommissie en de remuneratiecommissie. De commissieleden geven zo nodig een terugkoppeling tijdens een vergadering van de Raad van Toezicht. Mede op basis hiervan neemt de Raad van Toezicht zijn besluiten. De auditcommissie is gericht op de bedrijfsvoering, de financiële verslaglegging en het accountantsonderzoek. De remuneratiecommissie voert de jaarlijkse beoordelingsgesprekken met de directeur-bestuurder en adviseert over het bezoldigingsbeleid. Daarnaast heeft deze commissie een rol bij de selectie van kandidaten voor het vervullen van vacatures in de Raad van Toezicht.
Overlegstructuur
In 2021 heeft de Raad van Toezicht viermaal vergaderd met de directeur-bestuurder: op 14 april (digitaal via Teams), 9 juni, 15 september en 8 december. De vergaderingen van de Raad van Toezicht werden voorbereid door de voorzitter van de Raad van Toezicht, de directeur-bestuurder en de directiesecretaris. In iedere vergadering staat een voortgangsrapportage (inclusief financiën) van de directeur-bestuurder op de agenda, zodat de uitvoering van het jaarplan en de bijbehorende begroting te volgen is.
De Raad van Toezicht houdt specifiek toezicht op vier benoemde aandachtsgebieden, te weten: 1) Financiën en Strategie; 2) Zorg en Kwaliteit van handelen;
3) Identiteit en Achterban; 4) HRM en Netwerken. Tijdens iedere vergadering vindt een bespreking van één van deze aandachtsgebieden plaats aan de hand van een rapportage door een regiehouder uit de Raad van Toezicht. De regiehouder bereidt de rapportage in afstemming met de directeur-bestuurder voor.
Tijdens de vergaderingen van 14 april en 8 december stond het aandachtsgebied Financiën en Strategie centraal. Het lid van de auditcommissie, Willem Punt, was betrokken bij de voorbereiding van de vaststelling van de jaarrekening 2020, de bijbehorende managementletter en van de begroting 2022. Daarnaast overlegde hij periodiek met de directeur-bestuurder over actuele financiële ontwikkelingen. De Raad van Toezicht keurde in zijn vergadering van 14 april het jaarverslag en de jaarrekening over 2020 goed. De goedkeuring van de begroting (in de vorm van het jaarplan) voor 2022 vond plaats tijdens de vergadering van 8 december.
Tijdens de vergadering van 9 juni was het aandachtsgebied Zorg en Kwaliteit van handelen geagendeerd. Dit gebeurde aan de hand van een rapportage van Siemon Bezuijen als regiehouder. Op 15 september rapporteerde regiehouder Alrik de Haas over het aandachtsgebied Identiteit en Achterban. Regiehouder Marleen Loof deed tijdens de vergadering van 8 december verslag over het aandachtsgebied HRM en Netwerken.
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Op 28 en 29 oktober heeft de Raad van Toezicht zijn jaarlijkse zelfevaluatiebijeenkomst gehouden. Tijdens de sessie van 28 oktober was ook de directeur-bestuurder aanwezig. De volgende onderwerpen kwamen tijdens de bijeenkomst aan de orde.
• De impact van het stoppen van de Compagnie (DC) als pilot. Conclusie was dat bij de start goed gediscussieerd is over de wenselijkheid van het concept van DC, terwijl ook de risico’s zijn benoemd van het (voortijdig) stoppen. Bij een eventueel volgend project zullen de leerpunten worden meegenomen.
• De verhouding tussen de Raad van Toezicht en de directeur-bestuurder. We hebben gereflecteerd op de onafhankelijkheid van de raad en de rolzuiverheid. Daarnaast hebben we het handelen als collectief alsook de individuele bijdragen geëvalueerd. De conclusie was dat iedereen de lat hoog legt en dat we optimaal gebruik maken van ieders individuele competenties en expertise.
• We hebben een verkenning gedaan op eventuele nieuwe projecten. Dit was een eerste vingeroefening die nog niet tot een conclusie hoefde te leiden.
Overige besproken onderwerpen
Naast de hierboven al genoemde zaken besteedde de Raad van Toezicht afzonderlijk aandacht aan de volgende onderwerpen.
– Dossier PFZW: In het jaar 2021 liepen er nog besprekingen over uiteindelijke afhandeling van de gelijkwaardigheid van de regeling bij a.s.r. en NN aan die van PFZW. Deze besprekingen zijn met ondersteuning van een pensioenadvocaat afgerond. De definitieve toetsingsrapporten van de actuaris zijn aangeleverd en de bedragen aan a.s.r. en PFZW voldaan. De inspanningen zijn gericht op sluiting van het dossier in de jaarstukken van 2021.
– Pilot De Compagnie: Gezien het belang voor de activiteiten en inkomsten van GNd volgde de Raad de ontwikkelingen van deze pilot nauwgezet. De aankondiging van de stopzetting, die als enigszins onverhoeds is ervaren, vergde doordenking van de forse consequenties en een eventueel gewijzigd vervolg. Niet in het minst met het oog op de begroting voor 2022.
Beoordeling directeur-bestuurder
De Raad van Toezicht beoordeelt periodiek het functioneren van de directeur-bestuurder. Conform afspraak vond het jaarlijkse evaluatiegesprek plaats aan het eind van het kalenderjaar en wel op 4 december. Alle vastgestelde onderwerpen zijn aan de orde geweest. De remuneratiecommissie heeft namens de Raad van Toezicht haar waardering uitgesproken voor de inzet van de directeur-bestuurder, zeker gelet op de bijzonder hectische ontwikkelingen in het achterliggende jaar.
Afsluiting
De Raad van Toezicht is dankbaar voor de voortgang van het werk in het jaar 2021. De organisatie stond voor bijzondere uitdagingen. Keer op keer bleek het werk van GNd van toegevoegde waarde. Daarom past een woord van dank aan alle betrokkenen voor hun inzet en aan allen die het werk financieel mogelijk hebben gemaakt.
Dankzij het kompas vanuit Gods Woord mogen we blijven geloven in herstel. Laat dat ons inspireren en iedere keer weer energie mogen geven bij het werk van Gevangenenzorg.
Drs. Servaas Stoop
Voorzitter Raad van Toezicht
Samenstelling Raad van Toezicht
drs. Servaas Stoop
Maatschappelijke functie: Burgemeester Gemeente West Betuwe
Benoemd op: 2-2-2014
Herbenoemd op: 7-12-2017
Datum aftreden: 12-2022
Herbenoembaar: Nee
Nevenfuncties:
- Lid comité van aanbeveling van ‘Een handreiking’, reformatorische vereniging voor familieleden van psychisch zieken (onbezoldigd)
- Voorzitter bestuur Stichting Voorzieningenfonds hospice Calando te Dirksland (onbezoldigd)
- Lid comité van aanbeveling Wereldwinkel Goeree-Overflakkee (onbezoldigd)
- Lid identiteitscommissie Vereniging Gereformeerd Schoolonderwijs te Ridderkerk (bezoldigd)
- Voorzitter Raad van Toezicht Gevangenenzorg Nederland (bezoldigd)
- Voorzitter Raad van Toezicht Stichting Passend Primair Onderwijs Goeree-Overflakkee en Stichting Passend Voortgezet Onderwijs Goeree-Overflakkee (bezoldigd)
- Lid Raad van Toezicht Driestar Educatief te Gouda (bezoldigd)
- Voorzitter bestuur Stichting Van der Koppel-van den Heuvel te Ophemert (qq-functie)
- Lid bestuur Stichting Fruit Tech Campus te Geldermalsen (qq-functie)
mr. Alrik de Haas
Maatschappelijke functie: Advocaat bij OMVR Advocaten en Raadsheer-plaatsvervanger bij het Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch
Benoemd op: 1-12-2014
Herbenoemd op: 11-12-2019
Datum aftreden: 12-2024
Herbenoembaar: Nee
Nevenfuncties:
- Lid van de Tuchtcommissie Amateurvoetbal Regio Noord-Oost te Zwolle (onbezoldigd)
- Rubrieksredacteur Rechtshandhaving Juridisch Up to Date te Rotterdam (onbezoldigd)
- Advocaat bij proeve van Bekwaamheid van magistraten in opl. SSR te Utrecht (bezoldigd)
- Docent Bijzonder Strafrecht Academie te Den Haag (bezoldigd)
- Voorzitter Stichting Mens en Strafrecht te Utrecht (onbezoldigd)
- Lid Curriculumcommissie en Hoofddocent Beroepsopl. Advocaten CPO/Dialogue te Nijmegen (bezoldigd)
- Lid Raad van Toezicht Gevangenenzorg Nederland (bezoldigd)
drs. Ing. Willem Punt
Maatschappelijke functie: Directeur-bestuurder Sint Jozefmavo te Vlaardingen
Benoemd op: 2-4-2014
Herbenoemd op: 26-9-2018
Datum aftreden: 12-2023
Herbenoembaar: Nee
Nevenfuncties:
- Lid Raad van Toezicht Driestar Educatief te Gouda (bezoldigd)
- Bestuurslid St. Schuilplaats te Veenendaal (onbezoldigd)
- Lid Raad van Toezicht Samenwerkingsverband Passend Onderwijs GO te Middelharnis (bezoldigd)
drs. Siemon Bezuijen
Maatschappelijke functie: Psycholoog, Bezuijen & van der Leeden
Benoemd op: 25-11-2015
Herbenoemd op: 9-12-2020
Datum aftreden: 12-2025
Herbenoembaar: nee
Nevenfunctie:
- Lid Raad van Toezicht Gevangenenzorg Nederland (bezoldigd)
mr. Marleen Loof
Maatschappelijke functie: Notaris (toegevoegd) bij Westvest Notarissen te Delft
Benoemd op: 7-12-2016
Datum aftreden: 12-2021
Herbenoembaar: Ja
Nevenfunctie:
- Lid Raad van Toezicht Gevangenenzorg Nederland (bezoldigd)